Zažila to většina z nás. Zazvoní neznámé číslo a na druhé straně se ozve neodbytný zástupce společnosti, který se vám snaží vnutit všemožné zbytečné produkty od vysavačů až po nový telefonní tarif. A to i přes to, že o telefonický marketing nemáte sebemenší zájem. S novelou zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikací by tomu však měl být konec.
Většinová část novely vešla v účinnost 1. ledna 2022. V současné době se nacházíme v přechodném období, které bude trvat do konce června tohoto roku. To znamená, že některé nově vzniklé nároky ještě nelze uplatnit. Je tomu tak, aby se poskytovatelé služeb měli možnost s novým zněním zákona seznámit a popřípadě provést dostatečné změny.
Transpoziční novela vychází z evropského kodexu pro elektronické komunikace. Kromě větší ochrany spotřebitele
a jeho osobních údajů se zaměřuje mimo jiné na snadnější vstup operátorů na trh, koncepčnější podporu osob s handicapem a plynulejší přechod mezi poskytovateli internetového připojení. Další novinkou je povinnost poskytovatelů zpřístupnit tísňovou komunikaci nejen prostřednictvím telefonátů, ale také SMS zpráv a dalších prostředků. Telefonického marketingu se týká především novela § 66 odst. 1; § 95 odst. 1, 3, 4, 5; a § 96 odst. 1, 2.
Poskytovatel interpersonální komunikační služby založené na číslech, který čísla rozděluje dle číslovacího plánu účastníkům (tedy operátor) nyní nesmí předat osobní informace účastníka (tedy zákazníka) třetí osobě za účelem telefonického marketingu bez účastníkova výslovného přání. Navíc ho musí poučit i o jeho právu souhlas kdykoli odvolat nebo opravit.
Systém, na kterém je nová úprava založena se nazývá opt-in. Spočívá v tom, že souhlas účastníka lze udělit výlučně výslovně a nelze ho pouze očekávat. Dřívější úprava byla naopak založena na systému opt-out, který automaticky počítal s účastníkovým souhlasem. Zavádí se tedy zákaznicky přívětivější přístup.
Předání osobních informací probíhá pomocí účastnických seznamů, ve kterých jsou sepsáni všichni účastníci, kteří mají o telefonický marketing zájem. Nyní je v zákonné úpravě nově specifikováno, že mezi účastnické seznamy se počítá
i seznam náhodně vygenerovaných čísel. To znamená, že telefonický marketing nelze provozovat ani tímto způsobem. Pokud je v seznamu uveřejněn i jiný kontaktní údaj (např. e-mail), vztahuje se na něj stejná ochrana jako na telefonní číslo.
Telefonáty, které nejsou prováděny za účelem marketingu lze samozřejmě nadále neomezeně provozovat. Nemusíte se bát, že by se vám nedovolal např. váš praktický lékař. Také můžete nadále očekávat telefonáty provádějící průzkumy trhu. Je ovšem důležité dávat si velký pozor na to, komu svoje osobní údaje svěřujete a vždy myslet na možné riziko jejich zneužití.
Marie Křečanová,
Odborná právní poradkyně Sdružení obrany spotřebitelů – Asocicace, z.s.