Marketing v gastronomii

Základním krokem úspěchu je, odlišit se od konkurence (kuchyní či sortimentem, kvalitou obsluhy, prostředím) a zaměřit se na konkrétní cílovou skupinu hostů.

Nevíte-li si rady či nemáte čas zabývat aplikací marketingu, poraďte se s námi. Pomůžeme vám jak při otevírání nové provozovny, tak i při přeměně stávající.
Vždy je cílem naší práce zajistit vám prosperitu a hostovi nezapomenutelný gastronomický zážitek.

Naše služby můžete využít jak komplexně, tak i jen některou z dílčích částí:

  • sestavení vhodné komunikační strategie a budování image vaší provozovny
  • grafické návrhy a realizaci nápojových a jídelních lístku
  • výroba originálních internetových stránek s redakčním systémem umožňujících jejich snadnou editaci
  • školení personálu v oblasti komunikace s hostem
  • návrhy moderní, příjemné a zajímavé dispozice i designu interiéru
  • odborné poradenství v oblasti skladby menu i proškolení jeho správné realizace uznávanými kulinářskými a barmanskými mistry
  • zajištění gastro dodavatelů a partnerů

Digitální marketing: Online nástroje pro restaurace a gastro podniky

Zjistěte, jak chytrý digitální marketing může skutečně pomoct vaši restauraci. Tento kurz poskytuje odborné rady, jako vytvořit atraktivní webové stránky, firemní zápis na Google a jak co nejlépe využít online recenzí od zákazníků.

1. Moje firma na Googlu

Stejně jako sociální média je tento online nástroj výpisů „Moje firma na Google“ skvělým způsobem, jak informovat potenciální nové zákazníky o vaší restauraci. Zjistěte, proč byste si měli upravit podrobnosti o své firmě na Google a  přidat lákavé obrázky vašeho jídla.

2. Jak na kvalitní webové stránky restaurace

Specialisté v oblasti digitálního marketingu a  šéfkuchařka UFS Joanna Gendrano vám poradí, jak vytvořit skvělé webové stránky restaurace. Poskytnou vám odborné postřehy jako například to, proč by se na webu restaurace mělo dát  snadno orientovat, proč mít na stránkách jídelní lístek (menu),  proč mít jednoduchý a přehledný rezervační systém, a  také proč  webové stránky pravidelně aktualizovat.

3. Jak vytvořit webové stránky restaurace

Rychlý a jasný úvod k vytvoření webových stránek, který pomůže  fungování jakékoli restaurace v digitálním světě. Zahrnuje výběr správného nástroje pro tvorbu webových stránek, nákup názvu domény a výběr rozložení a stylu webové stránky, které vyhovují vaší značce a stylu.

4. Jak se vypořádat s online recenzemi hostů vaší restaurace

Toto video vysvětluje, kde najdete recenze vašeho gastro podniku a jak nejlépe na ně reagovat. I negativní komentáře lze proměnit v pozitiva a použít je jako účinnou formu digitální marketingové komunikace vaší restaurace.

Gastronomický marketing

Marketing pro restaurace, penziony, hotely a jiné gastronomické provozyPro ubytovací a stravovací provozy existuje nepřeberná škála možností, jak se propagovat. Offline mimo internet, online na internetu, zdarma nebo za peníze – s různou mírou efektivity a návratnosti vložených investic. Často mají provozovatelé restaurací i penzionů špatnou zkušenost. Přesto existují způsoby, jak se (relativně) levně a smysluplně zviditelnit a přivést k Vám zákazníky. Avšak sebelepší propagace nenahradí kvalitně poskytnuté služby.

Níže uvádíme několik námi prověřených a osvědčených způsobů, jak na marketing pro hotely, penziony, restaurace i bary. Jak přesně jednotlivé body nakombinovat bude záležet na Vašich okolnostech – zaměření podniku, místu, časové a finanční náročnosti atd. Se všemi níže uvedenými způsoby Vám rádi poradíme, pomůžeme a vysvětlíme detaily – stačí nás kontaktovat

Web, www, webová prezentace, internetové stránkyBez vlastního webu to půjde těžko. Na web směřujete všechny zákazníky i aktivity. Webové stránky mějte na české doméně, ideálně názevméhopodniku.cz. Stejně tak emailové schránky ve tvaru něco@názevméhopodniku.cz.

I když se některé podniky snaží nahradit absenci vlastního webu na sociálních sítích (typicky na facebooku), je to špatná varianta.

Co mít na webu? U penzionu a restaurace je potřeba jen několik základních věcí – kde Vás najdeme, kdy máte otevřeno, co nabízíte, jak to u Vás vypadá (fotky), kolik to stojí a kontakt / rezervace. Samozřejmě si můžete přát grafiku na míru, extra funkce, nicméně to vše se projeví na ceně.

Kolik to stojí – čeká doména řádově 200 Kč / rok, hosting pro web podle potřeb cca 100 Kč / měsíc, vytvoření funkčního webu může být někdy za 10 000 Kč nebo také za 100 000 Kč – vždy záleží na konkrétních požadavcích a na tom, jak komplexní péči potřebujete – zda máte připravený obsah (texty, obrázky, videa, jídelníčky) nebo ho někdo musí vytvořit, zda chcete jedinečně unikátní design nebo se spokojíte s připravenou šablonou upravenou pro Vás a tak bychom mohli pokračovat velice dlouho. Problematika je to kompexní, v rámci našich znalostí Vám rádi pomůžeme.

Mapy – mapy.cz, Google mapyPro všechny ubytovací a stravovací zařízení je nesmírně důležité být k nalezení přes mapové podklady. Kdy jindy oslovit zákazníka a být k nalezení, než když hledá ubytování či stravování ve Vašem okolí nebo plánuje navštívit nebo se ubytovat někde poblíž. Kdo není k nalezení v mapách, neexistuje.

Dobrou zprávou je, že dostat se na mapy.cz od Seznamu nebo Google mapy je snadné a v základu zdarma. Seznam řeší zápisy přes Firmy.cz, Google přes službu Moje firma na Googlu.

Internetové vyhledávače – Google.cz, Seznam.czUbytovací a stravovací zařízení musí být k nalezení přes internetové vyhledávače, v ČR tedy Google a Seznam. Ale jak? Zpravidla budete rychle k nalezení pod názvem podniku, jenže to je vhodné jen pro ty uživatele, kteří Vás už znají. Pakliže potřebujete dát o sobě vědět novým zákazníkům, budete se muset zaměřit na slova spojená s lokalitou (např. restaurace Slavkov u Brna, pizzerie Brno Líšeň). Jak to udělat?

Internetové vyhledávače fungují dvěma způsoby – placeným a neplaceným.
Neplacený způsob – SEO (Search Engine Optimization neboli česky optimalizace pro vyhledávače) je způsob tvorby a úpravy webových stránek a jejich součástí takovým způsobem, aby jejich forma a obsah byly vhodné pro automatizované zpracování v internetových vyhledávačích. Výhodou je návštěvnost stránek z vyhledávačů zdarma, nicméně musíte věnovat čas (a peníze) samotné optimalizaci. Detaily problematiky Vám rádi vysvětlíme a vymyslíme, jak se Vám dá v této oblasti pomoci.

Placený způsob – nejčastěji PPC (Pay Per Click neboli česky platba za proklik) je reklama ve vyhledávačích. Tato forma reklamy je krásná v tom, že uspokojuje poptávku, která v daný moment existuje. Navíc jde výborně měřit i cílit – dle místa, zájmů, finančních možností.

Reference od zákazníkůMnoho podnikatelů působících v ubytovacích a stravovacích službách naprosto ignoruje a podceňuje sílu internetu v oblasti referencí a doporučení zákazníků. Snadno se pak stává, že 1 nespokojený zákazník je více „vidět“ a „slyšet“ než desítky spokojených zákazníků. Jak tomu předcházet?

Aktivně získávat reference a doporučení zákazníků skrze recenze. Stačí k tomu relativně málo – zákazníkovi o doporučení říci. Příklad z praxe? Kvalitní číšník se zákazníka ptá, jak mu chutnalo. Když je vše v pořádku, stačí malá prosba, aby dal doporučení ve formě hvězdiček nebo napsal krátkou recenzi – jestli to bude přes Váš profil na facebooku, googlu nebo firmy.cz je druhořadé. Podobné je to s ubytovanými hosty v hotelu i horské chatě. Děláte to Vy a Váš personál? Pracujete se zpětnou vazbou od zákazníků?

Rádi Vám pomůžeme nastavit komunikační strategii na internetu, ať už jde o získávání doporučení nebo komunikaci na sociálních sítích. V rámci školení kuchařů a číšníků pomůžeme i Vašemu personálu uvést do praxe zdánlivé drobnosti a detaily, jejichž výsledky pro Váš provoz Vás mile překvapí.

Sociální sítě – Facebook, Instagram, Google+, Twitter a jiné.Sociální sítě jsou vždy o komunikaci. Když přemýšlíte o zřízení profilu na sociálních sítích, rozeberte si důvody, proč to ne-dělat. Máte čas věnovat se správě profilu? Máte obsah (texty, fotografie, videa) ke zveřejňování? Odpovídat na dotazy či recenze bude kdo? Často totiž vidíme, že restaurace a penziony skončí u vyvěšení poledního či týdenního menu – a nic víc. Pomůžeme Vám vymyslet dlouhodobou strategii. Jsme přesvědčeni, že dlouhodobá správa profilu je nejlepší v rukou majitele.

Vhodné je přemýšlet i o placené reklamě na sociálních sítích – velmi efektivní je pro jednorázové akce.

YouTube – mnohem více než video

YouTube = video. Možná Vás překvapí, že YouTube je také druhý největší vyhledávač – hned po Googlu samotném. Jak toho využít pro penzion nebo restauraci? Samozřejmě můžete začít tvořit video obsah, nicméně to nemyslíme. YouTube je skvělé místo pro oslovení zákazníků. Jak? Skrze reklamu – textovou, grafickou, popř. video reklamu (asi jste si již ve spuštěném videu nebo vedle videa všimli).

Příklad – restaurace pořádá Svatomartinské husí hody. Díky reklamě na YouTube osloví několik dní předem lidi žijící a pracující v okolí. Navíc můžeme cílit podle pohlaví a věku. Reklama přivede uživatele přímo na stránku webu s popisem události a možností rezervovat místo. Ano, je to rychlé a funkční. A zatím toho využívá poměrně málo podniků z oboru gastronomie a ubytování – ke své vlastní škodě.

Marketingový mix

Jakže? 

Co je to marketingový mix?

Marketingový mix je soubor nástrojů, které podnik nebo marketingová agentura používá k propagaci a prodeji. Existuje zde spousta modelů, ale nejznámějším a nejpoužívanějším je marketingový mix 4P. Je to soubor čtyř základních marketingových nástrojů, které slouží k tvorbě a realizaci marketingové strategie.

Proč bych to měl/a potřebovat?

I když se to může zdát ze začátku složité, tak vám marketingový mix může z dlouhodobého hlediska ušetřit peníze i čas. Může vám dokonce zachránit i podnikání nebo vás dostat daleko před vaši konkurenci.

Zde vám přinášíme pár příkladů, proč se zaměřit na marketingový mix:

  • Pomůže vám vytvořit správnou marketingovou strategii.
  • Je to užitečný průvodce pro společnost, aby dosáhla co největšího zisku.
  • Díky němu dokážete určit vhodnost produktu nebo služby pro konkrétní cílovou spotřebitelskou základnu.
  • Pomáhá zvýšit efektivitu využívání zdrojů, které má společnost k dispozici.
  • Účinný nástroj k vyváženému přístupu a udržení společnosti na správné cestě.

Marketingový mix 4P

Marketingový mix 4P je základní mix, na který se teď podíváme podrobněji. Skládá se ze 4 složek, a to z cenymístapropagace produktu, které jsou známé jako „4P“ a tvoří základ všeho, o co ve vaší společnosti jde:

  • Product (produkt) – nejedná se jen o samotný výrobek, ale i o obal, design, image výrobce, kvalitu, záruku nebo služby s produktem spojené. Je zde také podstatné zjistit, co nás odlišuje od konkurenčních produktů nebo služeb.
  • Price (cena) – je to peněžní hodnota, za kterou se produkt prodává. Patří sem i slevy, úvěry, leasingy apod.
  • Place (místo) – udává kde a jak se produkt dostane k zákazníkovi, jaká je dostupnost produktu, případně doprava nebo distribuce.
  • Promotion (propagace) – propagace říká zákazníkovi o vašem produktu. Důležité je nezaměňovat propagaci s marketingem, protože je jen jednou částí marketingové rovnice. Pod propagaci mohou spadat formáty jako televize, tisk nebo internet.

Marketingový mix 5P a 7P

Čím dál více se používá rozšířený marketingový mix 5P a 7P, proto se na ně dnes podíváme také. Marketingový mix 5P navazuje na marketingový mix 4P, ke kterému přidává kategorii ,,people’’ (lidé):

  • Product (produkt)
  • Price (cena)
  • Place (místo)
  • Promotion (propagace)
  • People (lidé) – osoby zapojené do prodeje nebo nákupu.

V poslední době byly do marketingového mixu přidány další dvě P, díky kterým nám vzniká nový název marketingový mix 7P. Tyto dvě složky jsou následující:

  • Process (proces) – zahrnuje postupy, které pomáhají dosáhnout cílového trhu.
  • Physical evidence (fyzické důkazy) – zde se snažíme našemu zákazníkovi sdělit výhody produktu neboli USP (unique selling proposition).

Marketingový mix 4C

Tento pojem označuje marketingový mix, který se také skládá ze čtyř složek. Rozpracoval ho Robert F. Lauterborn, který navázal na dříve vymyšlený marketingový mix 4P. Podle Lauterborna by totiž marketingová strategie neměla být z pozice prodávajícího, ale z pohledu kupujícího.

Marketingový mix 4C zahrnuje tyto kategorie:

  • Customer value (zákaznická hodnota) – znamená to, jakou užitnou hodnotu bude mít produkt pro zákazníka.
  • Communication (komunikace) – firma by se komunikaci se zákazníkem měla opravdu věnovat, protože díky ní získává představy o užitné hodnotě produktu.
  • Convenience (pohodlí) – tento model se snaží dosáhnout toho, aby zákazník cítil pohodlí, komfort nebo určité výhody.
  • Cost to the customer (cenové náklady zákazníka) – cenové náklady hrají důležitou roli v rozhodování, zda si zákazník produkt koupí či nikoliv.

Chápu a jak teda na to?

Poznejte svůj cílový trh

Je důležité si na začátku stanovit, komu chcete svůj produkt nebo službu prodat. Je to důležité z toho důvodu, že nemůžete uspokojit celý trh a bude to klíčové pro vaši marketingovou strategii.

Svůj cílový trh můžete poznat následovně:

  • Podle geografie – území či region, na který cílíme.
  • Podle demografie – zde zjišťujeme věk nebo pohlaví.
  • Podle nákupní preference – např. zájem o zdravou výživu nebo přírodní kosmetiku.

Stanovte si cíle a rozpočet

Zjednodušeně řečeno si můžete zapsat svoji požadovanou prodejní kvótu na daný rok a počet potenciálních zákazníků. Pamatujte, že čím více budete konkrétnější, tím lépe.

Aplikujte správnou taktiku

Správná taktika bude záviset na vašem cílovém trhu a vašich cílech. Měla by nám odpovědět, jak svých cílů dosáhneme, jaké aktivity k jejich dosažení povedou a jaké nástroje či metody použijeme.

Například pokud chcete svůj produkt prodat studentům, tak vaší taktikou může být o něco málo snížit cenu.

Jakým chybám se v marketingovém mixu vyhnout?

  • Špatná cena – tato chyba bývá nejjednodušší a nejčastější. Pokud vaše marketingové iniciativy nepřinesou výsledky jaké byste chtěli, vaší první reakcí by mělo být ujistit se, že jste svůj produkt nebo službu správně ocenili. Prudké výkyvy v poptávce mohou totiž znamenat, že jste produkt ocenili příliš nízko nebo vysoko.
  • Špatné umístění – tímto se myslí vybrání špatného cílového trhu či distribuce. Avšak za špatné umístění lze považovat i umístění produktu, respektive obchodu či služby, ve špatné lokalitě, ke které nebude mít tolik zákazníků přístup.
  • Slabý produkt – toto se silně odrazí v poptávce o váš produkt nebo službu. Hlavní je si říct, že váš produkt není o vás, ale o vašich zákaznících. Takže je podstatné nezapomenout na jejich potřeby.
  • Chybná propagace – myslete na to, že žádný produkt se sám nikdy neprodal. Produkty, které vypadají, jako by se samy prodávaly, jsou vyvrcholením intenzivního rozvoje a propagačních strategií. Proto pro svůj produkt nebo službu zvolte správnou a promyšlenou propagaci.

Jak můžu zlepšit můj marketingový mix?

Web a blog

Aby byla vaše firma efektivní, tak potřebuje online přítomnost. Sdělte jim, kdo jste, co děláte a jak by jim to mohlo prospět. V dnešním digitálním světě je klíčové si udělat dobrou online vizitku a komunikovat se svými potenciálními zákazníky.

Distribuční kanály

Část marketingového mixu závisí na správném místě, kde bude produkt prodán. Může to být třeba váš obchod, obchod distributora nebo online prodej.

Taktika propagace

I když se jedná o nejvíce samozřejmý prvek v marketingu, je zásadní, aby byla propagace dokončena jako poslední, protože před určením taktiky potřebujete základ produktu, ceny a místa. Jakmile toto vše znáte, zvažte propagační kanály a zvolte ty, které mají pro váš produkt a zákazníky největší smysl.

Průzkum trhu a vývoj produktu

Zúčastněte se průzkumu trhu, abyste porozuměli potřebám vašich kupujících. Úspěch vaší marketingové práce totiž závisí především na vašem produktu nebo službě, takže se ujistěte, jaké schopnosti a výhody má váš produkt.

Co je to marketingový mix?

Marketingový mix je souhrn čtyř marketingových nástrojů, tzv. 4P, které v angličtině znamenají – product, price, place, promotion. Tyto nástroje mají vést k dosažení marketingových cílů firmy a poskytnout zákazníkovi maximální hodnotu.

S myšlenkou a pojmem “marketingových ingrediencí” přišel jako první americký profesor James Culliton v roce 1948. Jeho myšlenka byla následně rozpracována jinými autory (Richardem Clewettem, Jerry McCarthym nebo Philipem Kotlerem).

Mezi 4P patří:

Produkt (Product)

Produktem se rozumí kromě samotného výrobku (služby) i sortiment, balení, značka, design, kvalita a další faktory, které mají vést k uspokojení očekávání kupujícího.

Cena (Price)

Cena znamená hodnotu výrobku (služby), vyjádřenou v peněžních jednotkách. Patří sem i slevy, termíny a podmínky plateb, možnosti úvěru, apod.

Místo (Place)

Místo zahrnuje lokality a způsoby prodeje (kamenná prodejna či e-shop), distribuční cesty od výrobce k zákazníkovi, dopravu nebo například zásobování.

Propagace (Promotion)

Propagací jsou myšleny veškeré nástroje, které slouží k zaujetí nebo informování zákazníka a budování image firmy. Jedná se o reklamu, PR, podporu prodeje či přímý prodej.

Toto je však pouze základní rozdělení marketingového mixu. V praxi je třeba ho více specifikovat a začlenit do něj i další složky. Podívejte se, o jaké se jedná a jakých chyb se vyvarovat.

Jak využít marketingový mix v praxi?

K tomu, abyste dokázali marketingový mix využít v praxi, potřebujete především správný pohled. Řada podnikatelů se dopouští chyby a vnímá ho jen z pozice prodávajícího. Je však třeba dívat se na něj především z pohledu kupujícího!

Takto nahlížený marketingový mix zahrnuje tzv. 4C (namísto 4P):

  • produkt je vnímán jako hodnota pro zákazníka (či řešení jeho potřeb),
  • cena jako jeho náklady,
  • místo jako pohodlí (příp. dostupnost výrobku/služby)
  • a propagace jako komunikace s kupujícím.

Kromě výše uvedeného přístupu k marketingovému mixu, je třeba vyhnout se následujícím chybám.

Tip: Přečtěte si i náš článek Komunikační mix a proč bez něj nejde dělat marketing, kde se dozvíte, kdy použít určitý marketingový nástroj.

marketingový mix

Vyřešení segmentace, zacílení a umístění

Než se pustíte do řešení marketingového mixu, je nutné, abyste měli vyřešenou segmentaci, zacílení a umístění. Segmentací se rozumí rozčlenění zákazníků podle kritérií (věku, pohlaví, regionů, zájmů,…) do podobných skupin. Poté se stanoví jejich velikost a vytvoří profily. Následně se vyberou nejlepší možné segmenty, kterým je firma schopna se dlouhodobě věnovat a dosahovat dostatečného zisku.

Se segmentací úzce souvisí i zacílení (targeting). Jde o soustředění se na nejvhodnější trhy. Zahrnuje prognózu vývoje počtu zákazníků, jejich finanční možnosti, substituty, hrozbu konkurentů, apod. Je nepostradatelnou součástí marketingové strategie.

Umístění (positioning) znamená vytváření názorů a postojů kupujících na značku. Cílem je vyvolat v nich žádoucí psychické procesy. Sdělit jim, jaké hodnoty zastáváte, aby se mohli se značkou ztotožnit a chtěli vaše produkty či služby nakupovat. Umisťováním byste měli potenciálním zákazníkům jasně říci, proč by si měli vybrat právě vás.

Nedostatečná dynamika marketingového mixu

Další častou chybou je nedostatečná dynamika a práce s marketingovým mixem. Někteří marketéři i podnikatelé ho považují za statickou pomůcku, ale v tom se mýlí. Abyste si vytvořili správný model, budete potřebovat znát perfektně vaši firmu a uplatnit kreativní a inovativní myšlení, na jehož základě vzniknou modely podobné následujícím:

  • 5P, který kromě produktu, ceny, místa a propagace zahrnuje i zaměstnance (people),
  • 7P, který obsahuje ještě procesy (process) a materiální prostředí (physical environment) nebo
  • 8P, do něhož se přidává i produktivita.

Pro sestavení správného modelu marketingového mixu byste měli přihlížet na to, zda se věnujete výrobě či prodeji výrobků nebo poskytujete služby. Můžete použít již vytvořené modely, nicméně je lepší vždy sestavit vlastní, ušitý na míru vaší firmě.

#marketing

#onlinemarketing

ZDROJ:…