Vzhledem k nedostatku
součástek a různého materiálu potřebného k výrobě nových automobilů se
zvýšila poptávka po vozech ojetých, s čím se pojí i jejich cena, která za
poslední období u těchto vozů obecně povyskočila. Takový nákup auta
z bazaru však sebou přináší i mnoho rizik.
V první řadě bude vždy
důležité si zjistit, co zač je subjekt, od kterého ojetý automobil budete
kupovat. Je důležité upozornit, že starší vozy mohou prodávat kromě bazarů i
fyzické osoby, u kterých ale při nákupu nemá spotřebitel taková práva, co při
nákupu v autobazaru, tedy podnikatele. Je dobré si u každého bazaru
například přečíst recenze na internetu a podle toho posoudit, jak moc výhodný
pro vás bude nákup zrovna od této podnikající osoby. Častou praktikou prodejců
s ojetými auty je, že na svých webových stránkách informují o vozidlech
jinak, než jaká je skutečnost. Dělají to z toho důvodu, aby nalákali zákazníka
k osobní návštěvě, ale samotná vozidla na místě vypadají a jejich
technický stav je úplně jiný, než o kterých byl spotřebitel prvotně informován,
čehož se prodejce dopouští nekalých obchodních praktik.
Povinnost autobazarů je
spotřebitele informovat o vlastnostech prodávaných automobilů, počtu najetých
kilometrů a předchozích majitelů, a zda bylo někdy vozidlo bouráno nebo
nikoliv. Před pár lety samotná Česká obchodní inspekce provedla kontrolu
autobazarů a u více než poloviny zjistila nějaké pochybení. Pro autobazary
neexistuje žádný zákon nebo právní předpis, který by jim určoval, jak
s vozidly nakládat a kontrolovat je, ale musí se řídit zákonem o ochraně spotřebitele,
a tedy o autech pravdivě informovat.
Kromě autobazarů prodávají ojeté
nebo zánovní vozy i klasické autosalony běžně prodávající hlavně nové vozy, ale
prodej starších vozů je u nich naprosto běžný. Zároveň je dost pravděpodobné,
že nenarazíte na nekalé obchodní praktiky nebo nepoctivé jednání, jelikož tito
prodejci nestojí o nepopulární reklamu a snaží si zachovat své dobré jméno.
Při samotném nákupu je
nejdůležitější technický stav vozidla. Vždy je k takovému nákupu lepší
přibrat odborníka – automechanika, který může automobil posoudit nezávisle a
odborně a se znalostí, na co se zaměřit, co prohlédnout a rovnou může říct, co
budou další s automobilem v budoucnu spojené investice.
Prodejce by vám měl také
nabídnout zkušební jízdu, kterou je určitě dobré absolvovat. Jednou
z neznámějších nešvarů, kterou jsou autobazary proslaveny je stáčení
tachometrů. Jednak jde o způsob, jak vyvolat tlak na cenu a také to přináší
značná bezpečnostní rizika. Ministerstvo dopravy na stránkách www.kontrolatachometru.cz umožnuje
si ověřit stav tachometru u aut, které prošli v minulosti STK. K tomu
je potřeba znát VIN kód (identifikační číslo vozidla), které zjistíte na
automobilu nebo v technickém průkazu a s jehož pomocí jde rovněž na
internetu zjistit kompletní historii vozidla. Je dobré využít i služeb specializovaných
firem, které dokážou auto „proklepnout“ důkladněji a zjistit, zda například vůz
není kradený, nepojí se s ním další práva apod.
V momentě, že máte auto
vybráno a jste rozhodnuti, že právě toto se stane vašim nový přibližovadlem,
nastane moment uzavření kupní smlouvy a předání předávajícího protokolu. Vždy
je potřeba kupní smlouvu dobře číst, uzavírat písemně, kdyby se náhodou
v budoucnosti něco pokazilo, a přečíst si i obchodní podmínky. Také si
můžete zkusit vyjednat změny ve smlouvě, když byste s něčím nesouhlasili.
Pakliže automobil zakoupíte a vůz
po pár dnech nebo několika najetých kilometrech začne vykazovat problémy,
neváhejte a ihned vůz reklamujte. Pro reklamaci automobilu platí stejná
pravidla, jako pro reklamaci obecně, tudíž prodejce je povinen reklamaci
přijmout a nejpozději do 30 dnů ji vyřídit. Záruční doba u použité věci můžete být
po vzájemné dohodě stran snížena na 12 měsíců.
Během prvních šesti měsíců je
právní režim v případě vyskytnutí se vady pro spotřebitele příznivější,
jelikož se zde uplatňuje domněnka, že vada existovala již při převzetí věci a
opak v tomto případě musí prokazovat prodávající. Po uplynutí šesti měsíců
nese již důkazní břemeno kupující a tomu spíše autobazary nevyhoví.
V případě nákupu ojetého vozu je i problém s reklamací vad, které
jsou uvedeny v předávacím protokolu. Ty reklamovat nelze, protože se jedná
o vady zřejmé a také nepochodíte s reklamací vad, které jsou odpovídající
stáří a opotřebení vozu. Proto je opět důležité připomenout, aby si spotřebitel
před každým nákupem ojetého auta vůz pořádně prohlédnul, nejlépe automechanikem
a podepsal kupní smlouvu a předávací protokol až po důkladném přečtení.
Na závěr je dobré zmínit, že
nákup ojetiny není konečnou investicí a vždy je potřeba být připraven na další
investice, které mohou přijít. Samozřejmostí je i po samotné koupi zajít na
registr vozidel obce s rozšířenou působností a vůz přihlásit k novému
majiteli a zajistit si povinné ručení.
Jan Ponížil,
Odborný právní poradce
Sdružení obrany spotřebitelů – Asociace, z.s.