Rozvolnění opatření v souvislosti s pandemií koronaviru s sebou přineslo i otevření restaurací, kaváren a bister. Až desetina podniků ale po karanténě zůstala trvale uzavřena. Vyplývá to z dat společnosti Storyous, která vyvíjí pokladní a manažerské systémy pro gastronomii.
„Nejhorší situace je v Praze. Mluví se hodně o podnicích v centru, které přišly o příjmy z turismu, problém mají ale i restaurace v okolí administrativních center. Mnohé firmy totiž plánují nechat své zaměstnance na home office do konce prázdnin. Podniky tam přichází o příjmy z obědů, pracovních setkání u kávy a lidé také nechodí na společné pivo po práci. Očekávám proto, že počet podniků, které trvale uzavřou provoz ještě poroste.
Některé podniky tak tratí statisíce měsíčně a před sebou nemají konkrétní datum, kdy se lidé do jejich restaurací vrátí. „Lidé chtějí do podniků chodit a přesunuli se do restaurací v blízkosti svých domovů. V meziročním srovnání jsou tržby v gastronomii v průměru o 15 – 20 % nižší. Pozitivní je, že tržby restaurací, které evidujeme v našem systému, za červen už překročily úroveň tržeb za únor, tedy před pandemií koronaviru. Další rozvolnění pomůže hlavně barům a nočním podnikům, které až do teď přicházely o všechen zisk z útraty mezi 23. a 6. hodinou.
Situaci nejlépe zvládly restaurace, které zůstaly otevřeny, provozovaly výdejní okénka a zapojily služby na rozvoz jako Dáme jídlo nebo Wolt. „Největší problém mají pořád bary, které musí zavírat ve 23 hodin. Před krizí představovaly tržby mezi 23. a 6. hodinou asi 8% podíl za celé gastro. O tyhle peníze každý den majitelé barů přicházejí,” .
Podle obchodního ředitele společnosti Bidfood, Radima Kopeckého, je ale situace v celém gastro segmentu o něco horší a evidují tržby pouze na úrovni 65 % v porovnání před opatřeními proti šíření koronaviru.
V souvislosti s druhou vlnou epidemie se začalo mluvit i o opětovném uzavření restaurací v postižených regionech. „Majitelé restaurací už vědí, jak se situaci přizpůsobit a přežít nejhorší týdny. Pomohla jim zde digitalizace – jídlo si lidé objednávali online, restaurace o sobě dávaly vědět ve vyhledávačích i na sociálních sítích. Proto jsou na tom lépe podniky, které už před krizí používaly manažerské systémy, hlídali si skladové hospodářství i marže. Mnoho podniků se ale pořád nevzpamatovalo z první vlny opatření, proto budou potřebovat důkladnější pomoc od státu, například ve formě trvalého snížení DPH.
ZDROJ: GS.cz