Domů PRODUKTY Reklamace přepravních služeb

Reklamace přepravních služeb

5

Nákupy
přes internet se staly hitem posledních pár let. Jejich obliba ještě více
vzrostla v souvislosti s pandemií nemoci Covid-19, kdy nám vzhledem
k zavřeným obchodům nezbývalo nic jiného než nakupovat online.
Z pohledu spotřebitele jsou takové nákupy i velmi výhodné, neboť je možné
vrátit zboží ve lhůtě 14 dnů ode dne převzetí, a to zdarma a bez udání důvodu.
Nicméně přece jen tyto nákupy mohou skrývat úskalí a tím může být např.  situace, kdy po otevření dlouho očekávaného
balíčku, který jsme si objednali, zjistíme, že zboží vevnitř je rozbité,
prasklé či odřené. Případně zjistíme, že je poškozená už samotná krabice. Na co
mají spotřebitelé v těchto případech nárok?

Naše
první rada zní – vždy důkladně zkontrolujte zásilku, kterou Vám kurýr předává.
Dejte si načas, pořádně si krabici prohlédněte, zdali nejeví nějaké známky
poškození. Spotřebitelům také radíme, aby se podívali i na samotné zboží, pokud
je to možné. Až poté co zkontrolujete, že je zboží v pořádku, podepište
převzetí zásilky.

Pokud
není možné zkontrolovat zboží před kurýrem, můžete si natočit celý proces
rozbalení zboží z krabice. Může Vám to následně pomoci při prokazování
prodejci, že zboží Vám přišlo poškozené a určitě budete v mnohem lepší důkazní
pozici.

Pokud
po rozbalení zjistíte, že zboží je poškozené, vyfoťte jej a co nejdříve zašlete
fotografie prodávajícímu. Z tohoto důvodu také spotřebitelům radíme, aby
neodkládali rozbalení zboží a učinili tak co nejdříve (zejm. u vánočních
dárků). Prodávající Vám ve většině případů zašlou zboží nové.

Pokud
by se prodávající vymlouval a tvrdil by, že si věc máte vyřídit sám a reklamovat
zásilku u přepravce, tak na to nemá nárok. Vy s přepravcem nejste
v žádném smluvním vztahu, a proto není Vaší povinností cokoliv s nimi
řešit. Současně nedoporučujeme spotřebitelům, aby v okamžiku přijetí
poškozené zásilky odstupovali od smlouvy, protože by se mohlo stát, že by Vám
prodávající nechtěl kvůli poškození vrátit plnou cenu.

Pokud
budete zasílat někomu jinému zboží soukromě a zboží přijde poškozené, tak je
důležité uplatnit reklamaci podle postupu společnosti, která Vám obstarala
přepravu. Opět zde bude platit pravidlo vše zdokumentovat a pohlídat si lhůty,
dokdy je nutné reklamaci uplatnit. Pokud bude Vaše reklamace zamítnuta, můžete
se obrátit na dozorový orgán Český telekomunikační úřad s návrhem na zahájení
řízení o námitce proti vyřízení reklamace. Toto řízení je možné zahájit ve
lhůtě do 1 měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace nebo ode dne, kdy
reklamace být vyřízena měla. Jinak právo zaniká.

Adéla Bukovská
Odborná právní poradkyně SOS – Asociace, z.s.