Porota dále ocenila v módní kategorii kolekci tenisek značky PÁR, titul Designér šperku získalo studio Olgoj Chorchoj za hodinky Aerodynamic a například fotografem roku je Vojtěch Veškrna. Soutěžilo se v devíti kategoriích, do Síně slávy vstoupila módní návrhářka Liběna Rochová. Slavnostní ceremoniál, při němž se objevilo hejno plameňáků, přenášela stanice ČT art.
„Pouštíme se do projektů, které jsou zdánlivě šílené, ať už jde o prostory, hodinky, katamarán, nábytek a další. Přesah se dá vždy v daném tématu nalézt,“ řekl pro portál Czechdesign.cz Vladimír Žák, který s Romanem Vrtiškou spolupracuje od školních let.
Pro jejich studio je charakteristická rozmanitost, stejnou pozornost věnují návrhům interiérů jako produktovému designu, nábytku a v poslední době i architektuře. Vloni představili umyvadla pro firmu Ravak, venkovní lavičky pro mmcité nebo katamarán čili plavidlo, které se dá rozebrat, složit na vozík a zapřáhnout za automobil.
Lavičky Reforma mají dvě betonové nohy a příčné dřevěné latě. Kolekce vítězných umyvadel Yard zase nabízí jednoduchý princip odkládací plochy. Mýdlo nebo zubní kartáčky mají své místo a zároveň nenarušují tvar umyvadla, protože věci částečně zakrývá jeho zvýšený okraj. Výhodou také je, že umyvadla lze umístit jak na desku, tak jako závěsné solitéry na zeď. „I malá inovace, která může působit banálně, tu věc posouvá dál,“ říká Roman Vrtiška.
Práci v tandemu si pochvalují. „Když už to nadšení a radost ve vás klesá a jste zaseknutí, tak je tu ten druhý, se svým postojem a nadhledem. Tím neustálým vzájemným pingpongem se doplňujeme a vyvažujeme,“ uvažuje Vladimír Žák.
Jedním z témat, které je stále provází, je ekologie. „Problém s odpadem nevyřeší neustálá snaha o recyklaci, ale nejlépe eliminace odpadu, obalového materiálu a vůbec způsobu dopravy,“ myslí si designéři roku. Ve svém karlínském studiu mají najednou rozpracovanou i dvacítku projektů, na nichž vždy dělají společně. Hlídají si, aby žádná návrhářská kategorie nepřevažovala.
Roman Vrtiška a Vladimír Žák se potkali při studiu na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové v ateliéru produktového designu, společně absolvovali stáž na Aaltově univerzitě ve finských Helsinkách a před třemi roky oslavili desáté výročí společného ateliéru. Od roku 2016 společně vedou také Ateliér designu nábytku a interiéru D2 na UMPRUM. V dohledné době budou mít samostatnou výstavu v brněnské Moravské galerii.
Chuť listovat dál
V kategorii Grafický designér roku uspěla Adéla Svobodová. Dalo se to čekat, loni získala nejvíce ocenění napříč kategoriemi v soutěži Nejkrásnější české knihy roku. Tytéž tituly nyní ocenila porota Czech Grand Designu. Na prvním místě ji zaujalo grafické zpracování katalogu Móda v modré, jejž vydalo pražské Uměleckoprůmyslové museum k chystané výstavě o tradici a současnosti českého i japonského textilu a oděvu barveného indigem. Svobodová na katalogu spolupracovala s Terezou Hejmovou.
Druhou oceněnou publikací je Výstava jako médium – České umění 1957-1999, která přináší nové pohledy na dosavadní interpretace zdejší tvorby. Vydala ji Akademie výtvarných umění.
„Adéla Svobodová prokázala svoji profesionalitu a zkušenost tím, s jakou přesvědčivostí a lehkostí dokázala graficky roztřídit takové penzum informací a obrazového materiálu do podoby, při které se čtenář s chutí začte do odborných textů na uměnovědné téma, a přitom neztrácí pozornost ani chuť listovat dál,“ komentoval malíř Karel Štědrý, který byl loni členem poroty Nejkrásnější české knihy roku.
Cena Czech Grand Design pro ilustrátora letos náleží čtyřem autorům knihy Město pro každého. Ta je dílem architekta Osamua Okamury, fotografa Pavla Horáka a výtvarné dvojice Davida Böhma a Jiřího Franty. Zachycuje město jako fascinující lidský vynález.
Objevem roku se stala osmadvacetiletá Monika Martykánová za sérii porcelánových sošek Alegorie Covidu. „Vytvořila jsem je jako jakési memento doby, které nemusí být vždy pozitivní, nebo negativní,“ řekla loni pro web Designcabinet.cz. Jejím druhým motivem byla snaha „zachránit figurální plastiku, aby se opět dostala do co největšího povědomí lidí a jejich životů“.
Hladké sošky znázorňují činnosti, které se během pandemie dostaly do středu pozornosti. Je tu mladík na kole rozvážející jídlo, muž venčící psa a akt ženy, která si sama stříhá vlasy. Všechny inspirovali lidé, které Martykánová v době koronaviru pozorovala. „Například pro pejskaře se mi stal dokonalou předlohou náš soused odnaproti. Stříháníčko je zase tak trochu osobní výpovědí, jak se vypořádat s poměrně náročným účesem bez kadeřníka,“ říká.
Martykánová vystudovala pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v ateliéru keramika a porcelán, má ještě mnoho dalších talentů. „Půlku týdne tetuju a také jezdím po tetovacích soutěžích po Evropě,“ řekla umělkyně, která dále skládá hudbu, hraje na piano i kytaru a chodí na hodiny zpěvu.
Stejně jako kategorie šperk, kterou na cenách Czech Grand Design opanovalo studio Olgoj Chorchoj se svými hodinkami, má také móda netradiční vítěze. Značka PÁR, za níž stojí Jan Kloss, Darina Zavadilová a Eliška Horčíková, přináší nadčasové unisex boty „balancující mezi městem a přírodou“, uvádějí autoři.
Mimo kategorie bývá vyhlášená osobnost, kterou pořadatelé za celoživotní přínos českému designu symbolicky uvádějí do Síně slávy. Letos se jí stala módní designérka Liběna Rochová, jež „dlouhodobě podává důkazy o tom, že móda je sebevědomá kreativní disciplína, která dokáže být zároveň užitým designem i uměním“.
Oceněné práce včetně děl finalistů jsou do 10. dubna k vidění v Galerii České spořitelny v pražské Rytířské ulici.