Domů INSPIRACE DOMÁCÍ PŘÍPRAVA Domácí vaření a rozhodně větší lokálnost, ale taky rostlinná strava, bio, houby,...

Domácí vaření a rozhodně větší lokálnost, ale taky rostlinná strava, bio, houby, bylinky a nové druhy pálenky.

19

Online vaření. Digitalizace workshopů pro firemní zákazníky. Co všechno bude trendy v roce 2021 ?

  • ZVÝŠÍ SE POPTÁVKA PRO CATERINGOVÉ SPOLEČNOSTI V „ONLAJNU“?
  • JSOU OCHOTNÍ ZAMĚSTNANCI SE PODÍLET NA UPEVŇOVÁNÍ FIREMNÍHO DUCHA PROSTŘEDNÍCTVÍM VAŘENÍ NA DÁLKU?
  • VZROSTE ZÁJEM O LOKALNÍ SUROVINY?
  • BUDE BIO POPTÁVKA V POPŘEDÍ?
  • CO CRAFTOVÉ LIHOVINY A VŠEMOŽNÉ VARIACE GINŮ?

Celkově globální megatrendy posledních let, které odrážejí a zároveň dlouhodobě ovlivňují dění ve světě, jen tak nezmizí, ale právě vzrostou ještě více. Naopak, to dnes platí! Nečekaná lekce v roce 2020 posílila digitalizaci, urbanizaci a zájem o zdravý životní styl, neoekologii i snahu o lepší pracovní podmínky v branži. Předpovědi do budoucna jsou různé, místo návratu k normálu se však očekává, že reakce na covid-19 způsobí trvalé změny ve společnosti i v gastronomii. Hosté budou více obezřetní a gastronomické společnosti budou lépe cílit na plnohodnotní jídlo se surovinami s příběhem a původem.

Dřív se podniky spoléhaly na spolupráci s rozvozovými službami, teď řada z nich spustila e-shop a vlastní rozvoz. Předpokládá se další digitální boom a rozvoj technologií, jako jsou aplikace, které analyzují preference hostů a zdokonalují systém objednávek, předání i kvalitu doručených jídel. 

Část naší existence se nyní přesunula na internet, včetně spousty aktivit, které se točí okolo jídla. Objednat si jídlo na webu restaurace nebo přímo v aplikaci rozvážkové společnosti je dnes již samozřejmostí. Stejně tak si z on-line obchodů necháváme vozit nákupy, pro které bychom se jinak vydávali do supermarketu. Nyní si ale čím dál více uvědomujeme, že je potřeba zachovat rovnováhu.

Nezapomeňte proto na podporu místních podniků – pokud tedy nechcete, aby vlivem protiepidemických opatření zanikly. Alespoň jednou týdně si vyzvedněte meníčko z výdejního okénka nebo je podpořte koupí voucheru na dobu, až znovu otevřou.

Kromě poptávky po rozváženém jídle, ze kterého se stává běžná služba, zřejmě vzroste i počet tzv. ghost kitchens – virtuálních kuchyní, kde se připravují výhradně jídla s sebou, bez servisu a míst pro hosty. 

Mezi firmami enormně vzroste poptávka pro online workshopy vaření pro své zaměstnance. Budou cílit na udřenost týmového a firemního ducha. Gastronomické společnosti, které doposud neinvestovali do digitalizace budou nucené investovat nejen do techniky, ale především do nadšenců z řad zaměstnanců. Vzroste poptávka star-upů se záběrem na chytré aplikace umožňující komunikaci mezi zaměstnanci a především se záběrem na zákazníky.

Spotřeba masa a živočišných produktů ještě poklesne. Lidé čím dál tím víc koketují s vegetariánskou nebo veganskou stravou, která se letos představí jako skutečně chutná a zdravá, a to díky kuchařům a různým start-upům. Ty uvádějí na trh kvalitní rostlinné alternativy a napravují image opomíjených zdrojů bílkovin, jako jsou například luštěniny, které podporují biodiverzitu na polích i talířích. Podobný přínos má návrat k původním a regionálním odrůdám, zakládání městských zahrad a spolupráce restaurací se zemědělci.

Pandemie donutila restaurace rozšířit a zefektivnit podnikání, a to nejen na dobu omezeného provozu. Hledání nových zdrojů příjmu proto zůstává předsevzetím do nadcházejícího roku. Podle všeho se zvýší zájem o online kurzy vaření pro amatéry i profíky, ale taky o kulinární zážitky v domácím prostředí, ať už to budou virtuální degustace a večeře, nebo privátní menu od samotného šéfkuchaře.

IMUNITA

Že o zdraví jde zákazníkům na prvním místě, platilo už na konci roku 2019. Letos to platí dvojnásob. Potvrzují to i pravidelné průzkumy společnosti InsightLab. Se svými vlastními stravovacími návyky přitom není spokojený každý třetí člověk. Proč teď nejvíc frčí to, co může podpořit imunitu, asi není potřeba zdůvodňovat. „O probiotika a zdraví mikrobiomu se zajímá čím dál tím víc lidí. Na trhu ale stále není větší výběr rostlinných kefírů, kombuch i dalších probiotických produktů, které vidíme v zahraničí,“ upozorňuje Tomáš Kofroň z Green Heads.

To je příležitost pro českého výrobce rostlinných alternativ mléčných produktů OPTIMISTIC (dříve Nemléko). Už teď nabízí fermentované limonády Bacilli. „Zajímavý potenciál vidíme právě v segmentu zdravých a fermentovaných výrobků a zabýváme se například vývojem omáček, které tyto požadavky splňují,” sdílí plány jeho zakladatelka Amálie Koppová.  

DŮRAZ NA KVALITU, LOKÁLNÍ SUROVINY I ZDRAVÝ ROZUM

Zeleninové jogurty jsou hitem letošního roku! Tento nápad se ujal již před několika lety v Americe, později našly tyto neobvykle ochucené mléčné výrobky své místo také v Austrálii nebo ve Velké Británii. Ujme se tento trend také u nás?

Firmy čas od času přicházejí s kombinací všemožných chutí, aby nalákaly větší škálu zákazníků. Tak se na trhu objevují jogurty s kombinací chutí jako je malina s červenou řepou, mango se sladkou bramborou, borůvka s dýní nebo jahoda s mrkví. Zeleninové jogurty nejsou nijak doslazovány a jejich mírná sladkost pochází pouze z přidaného ovoce a zeleniny. Rozdíl mezi zeleninovými a ovocnými jogurty je především v množství sacharidů, kterých je v ovocných jogurtech až o polovinu více. Nemusíte se však bát, že by příchuť zeleniny byla příliš výrazná nebo nepříjemná. Právě naopak. Je zjemněna přidaným ovocem.

Kvalita především

Šetřit na kvalitě jídla a nápojů už nefrčí nějaký ten pátek a v tomto roce tomu nebude jinak. Laické veřejnosti totiž postupně začíná docházet, že je jídlo palivem pro naše tělo, a tím i základem pevného zdraví. Nejlépe to vystihuje přirovnání k autu – pokud chcete, aby vám sloužilo co nejlépe a nejdéle, rozhodně do něj nenatankujete nekvalitní benzín.

S rostoucí nabídkou rostou i nároky zákazníků. „Lidé hledají alternativy alternativ – zdravější a funkčnější rostlinné.

A třeba i takové, které do regálu necestují přes půl světa, lokální superpotraviny jako je hrách, kopřiva nebo řepa.

Nepřítelem číslo jedna zůstává bílý cukr a jeho omezování lidé často považují za jeden z prvních „kroků ke zdraví“. Andrea Vozníková z InsightLab dodává jako další příklad výběr margarínu místo másla kvůli zajímavému poměru omega 3 a 6.

V nabídce se prosadí nápadité takeaway a jídla pro celou rodinu, prodej farmářských surovin nebo vlastního merche v podobě jedlých i designových produktů. Podniky tak můžou oslovit širší publikum a přiblížit se hostům, vzdělávat společnost a zpřístupnit kvalitní jídlo více lidem. 

Zdravé pití, méně alkoholu

Nápojová scéna se těší vyšší poptávce po zdravějších a méně alkoholických variantách. Především mileniálové vyznávají tzv. mindful drinking (uvědomělé pití), což má v posledních letech vliv na menu barů po celém světě. 

V roce 2021 si kuchaři i hosté ještě více oblíbí staré známé techniky, jako je fermentace, uzení nebo staření masa. Také si prohloubí znalosti o využití plísně koji, miso pasty a dalších pokladů japonské kuchyně, ve které nachází inspiraci nejlepší šéfkuchaři světa. Zmíněná lokálnost vede k experimentům, do kterých se pouštějí malovýrobci i samotní kuchaři. Rozšíří se tak sortiment fermentovaných produktů z domácích surovin, jako je hrách, jednozrnka, mák nebo ječmen.

Společným jmenovatelem všech trendů bude kreativita a s ní i schopnost přizpůsobit se změnám a preferencím hostů. V gastronomii se navíc předvídá nejen technologický, ale taky sociální pokrok

Kombinace ovoce a zeleniny přitom není žádnou novinkou. Známý hit posledních let, smoothie, je zrovna takovým případem a například kombinace manga a špenátu není ničím neobvyklým. Mango se užívá také jako příchuť veganských pomazánek, kde je kombinováno s cizrnou. V neposlední řadě si vzpomeňme na řadu přesnídávek, například s typickou kombinací mrkve a jablka.

Takže až někde narazíte na jogurt z řepy nebo sladkých brambor, nebojte se jej vyměnit za klasickou jahodu a vyzkoušet něco nového. Přece jen, tyto jogurty patří mezi potraviny roku!