Třetí ročník slovenského ginového festivalu se poprvé uskutečnil v bratislavském Vodárenském muzeu. Znamenalo to větší prostor pro vystavovatele, workshopy, tastingy, barmany i návštěvníky. Festival jsme si užili a s námi více než 1300 návštěvníků.
To, o čem se jiným festivalům destilátů může jenom zdát, tedy totální vyprodání vstupenek, se v bratislavském Vodárenském muzeu 5. září 2019 naplnilo do puntíku. Gin Fest Sk 2019 se úplně vyprodal. Místy se dokonce zdálo, že kapacita Muzea snad ani nebude postačovat… Zájem byl enormní. Nakonec ale vše dopadlo více než dobře.
Zájem o kvalitní giny na Slovensku, stejně jako v České republice, neustále stoupá. Zde se ale v této chvíli zdá o cosi rychlejší, což zřejmě bude způsobeno pozdějším nástupem ginové vlny u našich východních sousedů. O to silnější byl letos slovenský svátek ginu.
Oslavovalo se, a to ve velkém. V rámci loňského ročníku se na festivalu představily barmanské stálice a legendy, jakými nepochybně jsou třeba Erik Lorincz či Ľuboš Rácz. Letos pořadatelé vsadili více na mladou krev. Workshopy odstartoval Róbert Šajtlava, bar manager trnavského Hedon coffee & cocktails baru, kterého na pomyslném pódiu vystřídal Ladislav Doboš, ambasador značky MONIN pro Slovenskou republiku, a sekundoval mu jeho rakouský kolega Martin Schlamberger. Energický Rus Andrey Bolshakov ze své pozice ambasadora představil ginové značky Bombay Saphire a Oxley. Z pražského AnonymouS Baru do Bratislavy přijel Marek Štochl, aby pohovořil o kreativitě v přírodě v souvislosti s The Botanist ginem, o který jakožto abasador pečuje. A na závěr jsme si přelouskali Anatomii ginového koktejlu s Tonym Velichem, známým slovenským barmanem a ambasadorem Diageo Reserve Brands & World Class na Slovensku.
A nejenom na pódiu se střídali skvělí barmani. V rámci Gin Festu se s koktejly parádně předvedl pražský L’Fleur bar v čele s Víťou Cirokem a na druhé straně muzea svým pop-upem odvedli skvělý výkon head bartender Peter Szulló a jeho brněnský bar Drink Line. V rámci jednoho barového pultu tak měli možnost na Gin Festu hostovat Maroš Potůček (Bar Termini/Londýn), Matej Výboch (Matinez Bar/Praha) a Peter Podloucký (Spirit Bar/Brno). Za Plymouth barem se zase postupně předvedli Jakub Bobček (Old Fashioned/Bratislava), Luboš Rácz (Záhir/Nitra) a Gabo Farkaš (Antique American Bar/Bratislava). Ovšem Vodárenské muzeum bylo plné stánků a ginů. Od Monkey 47 po Tanqueray, od Beefeateru až po Bulldogu či Žufánka. Letošní slovenský Gin Fest se prostě povedl. A zmíněná vysoká návštěvnost mluví za vše. Organizátorům (Black Eye company) se stále daří zvedat laťku kvality i organizace, za což jim patří uznání. Po loňském úspěšném Gin Festu, ještě na lodi, na Dunaji, se zjevně pověst festivalu hojně šířila a letos počet zájemců o festival překvapil kdekoho. Zajímavé je, kolik dorazilo neprofesionálů. Na Slovensku se chápe Gin Fest, kromě svého odborného zaměření, také jako společenská událost, kde si dáte kvalitní drink od barmanské špičky a pozdravíte se s přáteli. Proč ne? Zájem o gin na tamní barové scéně stále stoupá, komunita milovníků kvalitních koktejlů se rozrůstá a Gin Fest Sk je tím pádem ve správnou dobu na správném místě.
Beverage & Gastronomy byl opět hlavním mediálním partnerem Gin Festu Sk.
Ján Chovanec
Foto: Archiv festivalu